چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

ویروس کرونای تازه جهش یافته «لامبدا»، آیا بیخ گوشمان است؟

  • کد خبر: ۷۹۱۶۹
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
ویروس کرونای تازه جهش یافته «لامبدا»، آیا بیخ گوشمان است؟
«لامبدا» حالا یکی از واژه‌های تازه کرونایی است که این روز‌ها دهان به دهان می‌چرخد و پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی را درباره قدرت و نحوه سرایتش ایجاد کرده است. آن گونه که ویروس شناسان گفته اند این جهش شدیدتر از دلتاست و می‌تواند بر اثرگذاری واکسن‌ها هم غلبه کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «لامبدا» حالا یکی از واژه‌های تازه کرونایی است که این روز‌ها دهان به دهان می‌چرخد و پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی را درباره قدرت و نحوه سرایتش ایجاد کرده است. آن گونه که ویروس شناسان گفته اند این جهش شدیدتر از دلتاست و می‌تواند بر اثرگذاری واکسن‌ها هم غلبه کند. رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «مطالعات اولیه در کشور‌هایی که با شیوع بالایی از لامبدا مواجه هستند، نشان می‌دهد ویروس لامبدا می‌تواند بیماری شدیدتری را به وجود بیاورد. حتی در گروه‌های سنی جوان نیز لامبدا به بیماری زایی شدیدتر منجر می‌شود.

 

همچنین در مطالعه‌ای که درباره گریز از سیستم ایمنی و واکسن، روی ۲ واکسن فایزر و مدرنا انجام شده است، مشاهده کردند ۲.۳ و ۳.۳ برابر کاهش اثربخشی روی سویه لامبدا دارند.» هم زمان شدن این اتفاق با آغاز فصل سرما هم نگرانی‌های دیگری ایجاد کرده است. متخصصان حوزه سلامت از این می‌گویند که بسیار محتمل است در پاییز خیزی از لامبدا را داشته باشیم. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی هم معتقد است با توجه به مشاهده چند مورد ابتلا به این واریانت در ترکیه، پاکستان و برخی از کشور‌های همسایه، احتمال ورود واریانت لامبدا به ایران زیاد است.


با تمام این اوصاف، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در صحبت‌های اخیرش به این نکته هم اشاره کرد که تاکنون هیچ گونه شواهد آزمایشگاهی، بالینی و بیمارستانی از کشف ویروس لامبدا در تهران و دیگر استان‌های کشور گزارش نشده است. او البته به کادر درمان درباره سویه لامبدا هشدار داده و فقط از مشکوک بودن یک مورد ابتلا به لامبدا در تهران خبر داده است.

 

زالی همچنین از این گفته که توجه به نکاتی مثل کنترل مرز‌ها و تردد‌ها مهم‌ترین موضوع در پیشگیری از ورود این سویه جدید است: «اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در مرز‌های کشور و به ویژه انجام قرنطینه‌های هوشمند در مبادی ورودی مرز‌های زمینی و هوایی بسیار اهمیت دارد «سویه جدید کرونا حالا باعث شده است تا بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خطر آن را به یکدیگر یادآوری کنند و برای رعایت نکته‌های بهداشتی موضوع‌هایی را گوشزد کنند.

 

کاربری نوشته است: «می گن کرونای لامبدا به اطراف ایران رسیده و به نظر می‌رسه واکسن هم مصونیتی براش ایجاد نمی‌کنه. پس لطفا و خواهشا به فکر خودتون و بقیه باشین و مگر در موارد ضروری از خونه خارج نشین.» شخص دیگری هم گفته: «باور کنین ما هم مثل شما دلمون سفر می‌خواد، ولی باید یه مدت رعایت کنیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->